Het nieuwe kantoor van Jan Accountants op Schiphol
Ironisch genoeg hebben ze het eerste jaar na de verhuizing meer thuis gewerkt dan op kantoor. Toch blikt Jan Accountants tevreden terug op de woelige periode die een verhuizing toch wel is. Het accountantskantoor heeft nu een nieuwe vestiging op Schiphol
1 maart 2020: de verhuizing
De verhuizing van Jan Accountants naar Beechavenue in het Business park Schiphol-Rijk vond plaats op 1 maart 2020, net voor de uitbraak van de pandemie dus. Het zou een nieuwe mijlpaal betekenen in de groei van het bedrijf, alleen werd deze dus al snel overschaduwd door het feit dat er meer vanuit huis gewerkt moest worden omwille van de maatregelen van de Nederlandse overheid inzake corona. Toch zagen ze alle voordelen in hun verhuizing. De ruime kantoren zouden meteen goed zijn voor de 1,5 meter economie.
Betere bereikbaarheid
De verhuizing van de vestiging, van Zwanenburg naar Schiphol stond echter al een jaar op voorhand vast. Niet alleen de grotere kantoorruimtes speelden een rol, maar ook de bereikbaarheid. De nieuwe locatie is immers veel beter bereikbaar, ook met het openbaar vervoer. Het unieke aan het nieuwe kantoor is dat niemand een vast kantoor heeft. Er wordt dus heel goed gekeken naar hoeveel medewerkers er maximaal aanwezig zijn.
Een nieuwe manier van werken zo lijkt het. Het accountantskantoor beschikt immers over medewerkers die parttime werken, thuiswerken of die vaak bij de klant aanwezig zijn. Tegelijk zijn de kantoren wel voorzien van ergonomisch en technologische snufjes. De kantine is dan bijvoorbeeld weer ingericht in een halve cirkel waardoor er ook presentaties kunnen worden gegeven.
Nieuwe manier van werken
Door de nieuwe manier van werken zijn de ruimtes ingericht om te voldoen aan de vragen van de medewerkers. Van ruimtes waar je rustig alleen kunt werken, tot locaties waar je met de klant kunt afspreken, spreekruimtes en ontspanningsruimtes. Ook de coronacrisis heeft zijn invloed gehad. Zo is de servercapaciteit omhoog gehaald en kunnen medewerkers nu veel makkelijker en productiever van thuis uit werken. Wellicht gaan ze op deze voet verder na de pandemie.
Ook voor hun klanten, de ondernemers, heeft de pandemie een grote invloed. Met de vele maatregelen die het is opgelegd, variërende van de gedeeltelijke compensatie van loonkosten tot uitstel van betaling van belastingen hebben ondernemers meer dan ooit vragen aan een accountant om te kijken welke regeling voor hen het beste werkt.
Camiel Lokkerbol en Jordi Bakker, beide partners bij Jan Accountants hebben dan ook enkele tips voor ondernemers tijdens deze crisis. Zo raden ze aan een pand onder te brengen in een aparte BV om deze veilig te stellen tegen schuldeisers. Hetzelfde kun je doen met je spaargeld in de BV gezien de onzekere tijden.
Voor meer tips, spreken ze graag af met een kop koffie op hun kantoor op Schiphol-Rijk.