Een monument kan niet bestaan zonder mensen.
Member in het midden Hmore moves online Elise van Melis - Directeur / bestuurder Haarlemmermeermuseum de Cruquius.
De vraag die vorig “Member in het Midden” Renata Fideli – MeerWaarde doorgaf was: Welk monument laat Corona achter”? Elise nam deze vraag graag aan en als kunsthistorica wil zij daar natuurlijk op re!ecteren. Ook wilde Elise graag jonge mensen betrekken in deze Hmore Moves Online, omdat zij op een heel andere manier omgaan met alles wat er nu gaande is.
Persoonlijke Re!ectie.
Elise begint met de vraag; wat is een monument? We kennen dat vanuit de geschiedenis in allerlei vormen, materieel maar zeker ook immaterieel. Een monument kan niet bestaan zonder de mensen, en de verhalen. Het zorgt dus voor verbinding. We hebben monumenten ook nodig, want het zorgt voor verhoging van ons leef- en woonplezier. Monumenten zorgen voor karakter van een gemeenschap, een stad of dorp. Pas achteraf kan je zien of iets beklijft, betekenis houdt en dus een monument zal achterlaten.
Er zijn meerdere crises geweest, waarvoor we geen monument hebben opgericht. Denk aan de Spaanse griep, of de kredietcrises. Of we dus een monument aan Corona over zullen houden weten we pas over 10, 20 jaar of langer. Als ze toch iets moet verzinnen dan zou een gedicht mooi en troostend kunnen zijn. Zo heeft Vondel bijvoorbeeld een gedicht geschreven over de dreiging van het water; de ‘Water Wolf"’ die verslagen moet worden door de ‘Leeuw van Hollant’. Dat gedicht vertelt ons veel over vroeger, maar ook over vandaag. Het blijft actueel want die waterwolf is nog steeds niet weg. Je zou zo’n gedicht ook kunnen zien als een monument.De vraag die opkomt, is hoe de jonge mensen die aanwezig zijn tegen Corona aan kijken. Timo Perdaan (26) wil daar als eerste iets over zeggen. Hij was juist in 2019 begonnen met zijn eigen adviesbureau ‘Cullinan Advisory’ en adviseert klanten over werving, selectie en doorstroom van personeel. Dat kwam behoorlijk stil te liggen tijdens de Corona crisis. Die tijd heeft hij nuttig besteed door zijn website aan te pakken en nog een opleiding te doen. Je zou kunnen zeggen dat hij deze crisis gebruikt heeft om verder te ontwikkelen.
Het vinden van een roeping, een nieuw doel”, “zelfontwikkeling en educatie” en een groot “aanpassingsvermogen.”
Voor Max Johannesma (20) was het verhaal juist andersom. Nog een beetje op zoek naar een richting, ontdekte hij juist dat er een “gat” in de markt ontstond. Iedereen moest online van alles gaan doen. Voor Hmore maakte hij de samenvattende filmpjes die online werden gezet en ontdekte dat ook andere bedrijven dat nodig hadden. Zo startte Max tijdens de crisis zijn bedrijf POV (Point of View) Media Solutions. “Ik heb eigenlijk juist nu mijn roeping gevonden, ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt en dat gaat heel lekker.” Vanuit de groep kwam de vraag of jongeren nu anders tegen bepaalde beroepen zijn gaan aankijken; zoals bijvoorbeeld de zorg en de schoonmaakbranche. Michelle Wijnhout heeft daar zelf geen ervaring mee, maar haar vriendin die in de zorg werkt ervaart wel ineens veel waardering. Michelle heeft bedrijfskunde gestudeerd en is nog wel op zoek naar welke kant ze precies op wil. Ze werkt nu bij AW Groep en heeft het erg naar haar zin. Voor haar heeft deze crisis vooral veel aanpassingsvermogen laten zien. De meeste mensen kunnen heel "flexibel zijn, dat is goed om te zien.
Elise is blij verrast met al deze verhalen. “Opvallend is de "exibiliteit onder de jongeren, en gelukkig maar. Ik dacht eigenlijk dat jonge mensen vooral bezig zouden zijn met wel of niet een huis kunnen kopen of andere praktische zaken, maar niets is minder waar.” De essentie uit dit mooie gesprek komt vooral uit op “het vinden van een roeping, een nieuw doel”, “zelfontwikkeling en educatie” en een groot “aanpassingsvermogen”. Een mooie afsluiting, voordat Elise haar vraag stelt.
De vraag van Elise aan – Laurens Schenk, founder van Hmore en directeur eigenaar van Schenk Makelaars en SMC Consultants: ‘Wat is de waarde van Hmore?’